Sunday, September 2, 2012

Cream Puff


Assalamualaikum =)  *tak jawab dosa taw

Ramadhan baru2 ni aku ada blaja buat krim puff.. mula2 kakak aku yg gedik2 nk blaja buat since husband die baru balik... tiba2 x sempat bukak puasa dah abes sebab adik bongsu bawak balik MRSM.. duk bergado sesame adik beradik berebut krim puff..

so mak aku pun suruh aku blaja buat lah untuk org rumah plak.. walaupun tggl lg 1 jam nk bukak puasa, aku rushing buat sebab mende ni sekejap je masak.. resepi puff ni aku amik dari Cik Mahirah Izzati lagi & resepi cream amik resepi turun temurun nenek moyang punye..


bahan2 yg diperlukan sangat basic comfirm setiap dapur ada bahan2 ni


untuk puff: 

80 g                butter
1 1/4 cwn        air
180g               tpg gandum
3                      telur
1 tsb                gula
sdikit garam

atau

170 gm           tepung gandum
1 sudu kecil     baking powder
115 gm           mentega/butter
285 ml            air
5 biji               telur


1.Lenser dulang pembakar n panaskan oven hgga 200cc.
2.Dalam periuk,panaskan butter & masukkan air smpai mendidih.
3. Kecilkan api & masukkan tepung. Kacau sebati smpai adunan tidak  melekat kat periuk & jadi bebola. Ketepikan dr dapur n biarkan sejuk sebentar.(aku tak biarkan sejuk pun)
4. Pukul telur & esen vanila dan tuang sikit2 ke dlm pastri. Kacau rata. Nak senang gune mixer.
5. Letak satu camca penuh pastri atas dulang pembakar (atau gune piping bag) n bakar selama 30-35 mnit atau smpai kekuningan. puff ni akan sedikit mengembang bila masak so jgn buat besar sgt

p/s: aku lg suke cream puff kecik2 sekali suap je makan.. so dari resepi ni aku dapat kira2 dalam 60+ biji.. kalu buat besar dpt kuantiti lagi sikit la.



untuk custard cream: 

3 sudu besar tepung kastard (sy tambah 2 sudu lg since nmpk cair)
3 cawan air
2 sudu besar susu tepung @ fresh milk  (yg ni ikut suka nk letak byk mane sebenarnye, kalu nk lemak letak lebih)
5 sudu besar gula (sy letak lebih)

1. Larutkan dulu tepung kastard dalam air. Pastu masak atas api kecil sampai berkilat. Pastikan sentiasa dikacau.
2. Masukkan susu & gula. Kacau lagi sampai masak & sedikit likat n pekat.


p/s: custard ni rasa ikut taste masing2 ye..  =)


rupa sebelum masuk oven


ni la rupa custard


rupa da siap masak.. banyak kn?


rupa dh letak filling.. drooling~!


tadi kan aku cakap aku buat 1 jam before bukak puasa.. ngam2 waktu bukak puasa cream puff ni siap fuuhhh!! fresh from oven okeh! hihi.. sekejap je cream puff ni da lesap kne ngap..

ni first trial buat alhamdulillah jadi.. kalau kat kedai ni 5 biji rm2.. ni modalnye ya ampun murahnyee...
kalau ikut resepi ni modal tak sampai rm10 tp bole dapat 60+ biji.. so better buat sendri!

Selamat mencuba =)

No comments:

Post a Comment