Thursday, August 30, 2012

Beef Lasagna



hallu... dalam 4 hari lepas, after a few days x membaking sebab banyak sangat makanan berlebihan kat rumah ni sebab mood raya plus ayah aku da bising sebab membazir... aku teringin plak nak try buat lasagna.. tp lasagna ni muak so aku risau x habis. nasib baik adik bongsu aku tu nak balik MRSM da.. so die bole tapau bawak makan sana alang2 x membazir kan?

bahan2 semua da beli sebelum raya lg.. sebab lasagna ni mmg dalam list baking hari raya aku. aku takde la suka sangat lasagna ni tapi gian nak makan cheese so nak try buat (gedik sebenarnye).

so bahan2 yg diperlukan ialaaaaahhh









Lasagna
Kepingan lasagna (instant lasagna)
-rebus kepingan lasagna sekejap dalam air rebusan yg diletak sedikit minyak ntuk mengelakkan lasagna melekat


Sos Merah
Daging cincang - 300gm (tp aku letak lebih, lg byk daging lg best)

Sos Prego - botol kecik (aku beli yg besar n letak lebih sbb suka sos byk)

Sos cili - 1 sudu
1 Bawang besar - dipotong dadu
3 Bawang putih - dicincang
Tomato buah - potong kecil (tak letak pun)
Carrot - potong dadu ( opt. ikut le sayur apa nak letak - kacang pea, cendawan butang.)
Serbuk lada hitam
Serbuk Oregano
Sedikit garam
Minyak zaitun utk menumis - aku guna minyak biasa je


Tumis bawang hingga naik bau, masukkan daging cincang
Bila daging agak masak, masukkan kesemua sos prego dan sos cili, kacau sampai rata
Masukkan sayur dan potongan buah tomato
Perasakan dgn sedikit garam, serbuk oregano dan serbuk lada hitam.
dan Siap!!! senang je kan?



Sos Putih
Butter - 2 sudu besar

Tepung Gandum - 2 sudu besar
Fresh Milk/Fullcream Milk - 250ml
2 Keping Cheddar Cheese - nak lg senang bole ganti dgn Cheesedale (lg cheese byk lg sedap)
Garam


Panaskan butter hingga cair, masukkan tepung gandum perlahan2, kacau dan pastikan tepung tidak berketul.

Masukkan susu segar, kacau sebati.
masukkan cheddar cheese dan kacau sampai sebati then siaaap!

p/s: sos putih ni kalau nak lg sedap buat banyak nanti masa masak lasagna akan nmpak lg berair n melimpah2 n x kering =)

Penyediaan Lasagna
 Lapiskan kepingan lasagna pada dasar loyang

 Letakkan sos merah diatas lasagna, letak byk daging lg sedap & letak biar sekata
 Kemudian lapiskan pula dgn sos putih, taburkan cheese (parmesan,cheddar,mozarella) (sy letak byk sos putih & cheese sebab suke)
 Ulang proses diatas, lapisan terakhir diakhiri dgn sos putih dan taburan parutan keju yg banyak ( kita buat 2  lapisan lasagna )
 Bakar dlm oven 180 C selama 40 minit ( ini ikut oven masing2 ye..) 



nah ni la hasil lasagna 1st trial aku... n the taste was awesome!!  Alhamdulillah =)
time nk buat takut jgk rasa die muak mcm kat kedai.. tp x pun! n kalu dah sejuk bole la panaskan dlm microwave so dat cheese die meleleeehhh mcm baru masak.












mak aku pun dah mintak2 resepi ni & dah siap beli bahan2 nak buat next time.. hihi.. sedap letteewww
lasagna  ni abes dalam masa x smpai 24jam.. igt nk supper malam tu tp sedih tgk2 bekas dah ade dlm sinki ade org melahap smpai abes! wuuuwuuuu....  =(



so ni la resepi lasagna yg aku guna... korg bole la try plak ye! simple je.. plus murah je compare ngan kat kedai n bole makan smpai boonceett  =b

Selamat Mencuba!


4 comments: